Tyristorové zapalování pro malé motocykly

Konstrukce tyristorového zapalování, kterou jsem nalezl na internetu pochází původně buď z A-Radia nebo z časopisu Udělej si sám. Bohužel neznám původní zdroj. Autorem je ing. Karel Sladkovský. Schéma a popis zde

První verze

Moje první verze se součástkami které se dají v dnešní době lehce sehnat v prodejnách GM electronic je popsána v sekci Úpravy.(17.listopadu 2005)
Po pár kilometrech se přepálil miniaturní odpor R1 120R, 0,6W. Jako náhradu jsem zvolil 2W odpor téže hodnoty. Po zhruba tisíci najetých kilometrů se vyhřál z tištěného spoje. Proto jsem místo něj dal odpor o výkonu 5W. S tímto odporem jsem již najel minimálně 4000km bez problémů. Za jízdy i ve vysokých otáčkách zůstává pouze vlažný.
Po 3500km odešel záhadným způsobem tyristor TIC106M. Při testování na stole to fungovalo jen podle 1. bodu odzkoušení. když jsem zkoušel 2. a 3. tak ani památka po jiskře. Nahradil jsem ho českým KT206/600 ze šuplíkových zásob. Jiný nebyl po ruce. Jezdí dodnes.

S více problémy jsem se u mého zapalování nesetkal. K dnešnímu dni je s ním naježděno skoro 6000km.

Druhá verze

Ve třetím čísle A-radia 2006 vyšla moje upravená konstrukce zapalování. (březen 2006) Kdo nemá toto čislo doma si může článek přečíst tady. I tato varianta měla své nevýhody. Jelikož sem byl požádán jestli bych jedno zapalování nevyrobil pro jednoho pána. Tak na přelomu března a dubna 2007 vznikla nová verze.

Třetí verze

Jedná se především o nově navrhnutou desku s plošnýmí spoji. Její rozměry a díry pro upevnění jsou navrhnuty tak aby tvořila s transformátorem jeden funkční celek.

Po kliknutí se otevře obrázek v plné velikosti a v rozlišení 600 dpi. Rozměry desky jsou 74 x 48 mm

Změny na DPS:


• rezistor R1 na 5W

• tyristor T1 je umístěn na desce naležato a je podložen malým chladičem pro pouzdro TO220. Zde není třeba použít izolační podložky. Prostor mezi tyristorem a chladičem je dobré pomáznou troškou teplovodivé pasty. V praxi se ukázalo že se tyristor nezahřívá tak neni vůbec potřeba mohutného chlazení.

• zvyšovací transformátor je přímo pomocí lanek naletován k DPS takže samotná montáž na motocykl je jednodušší. Na DPS jsou tři plošky pro přiletování PAD 1,2,3.
Pad 1 se připojí k paralelně spojenému sekundárnímu vinutí.
Pad 2 se připojí k primárnímu vinutí
Pad 3 je kostra a ta se připojí ke zbývajícím vývodů trafa (viz. zapojeí tranformátoru)

• Kondenzátory C2,C3 jsou umístěny tak aby se mohly jejich vývody ohnout a po přiletování zůstalo pouzdro ležet na DPS, tím se minimalizuje možnost uklepání součástky.

• Před smontováním DPS a transformátoru je nutné distančními sloupky podložit nevodivou podložkou! Jinak by došlo ke zkratování vývodů C1, C2 a C4 (viz. fotografie). Lze to vyřešit nevodivými polyamidovými sloupky. Před montáží nezapomeneme desku zaspodu nalakovat a vyčnívající součástky zajistit silikonem.

Měření

Při oživování na stole jsem trošku měřil a poznamenal si pár hodnot. Ty jsem následně vynesl do grafů. Upozorňuji že uvedené hodnoty mají pouze informační charakter a ve skutečnosti se mohou na motocyklu lišit.


Často kladené dotazy:

Zatím zde nic neni. Nejprve musím zpracovat všechny dotazy co přišly na e-mail.






6.května 2007
www.jawamania.info :: www.georgeb.wz.cz :: www.eldos.xf.cz

Menu
Novinky
Rady
Návody
Úpravy
Moje Jawa 350/640
Moje Jawa 50/20
Fichtl slet
FÓRUM

Galerie
Fotky
Videa
Zvuky

Download
Elektrická schémata

Ostatní
Návštěvní kniha
Ankety
Starší novinky
Autor
Kontakt
Prodejny
Odkazy

Perfektní nadstavba pro Internet Explorer v češtině!
Alternativa k Internet Exploreru
Vše pro pionýry

Náhodný obrázek



Statistiky



Anketa

Miniaplikace

www.jawa.xf.cz